Dzisiaj ruszył przetarg na budowę mostu na potoku Jeleśnia Chyżnem w ciągu drogi krajowej nr 7. Istniejący most graniczny jest bowiem w złym stanie technicznym. Zaobserwowano przecieki przez płytę pomostu, ubytki betonu, zarysowania konstrukcji i korozję stali zbrojeniowej. Dostosować trzeba też nośność obiektu do aktualnie obowiązujących norm.
– Przez środek potoku Jeleśnia przebiega granica polsko-słowacka, w związku z tym pozwolenia na jego budowę musiały wydać odpowiednie instytucje w obydwu państwach. Na mocy międzynarodowej umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o utrzymaniu drogowych granicznych obiektów mostowych i wspólnych odcinków dróg na granicy państwowej, odpowiedzialność za utrzymanie obiektu, w tym budowę nowego, spoczywa na Rzeczpospolitej Polskiej. Jednak koszty budowy będą ponosić po połowie obydwa państwa – wyjaśnia Iwona Mikrut, rzecznik prasowy GDDKiA.
Podkreśla, że zainteresowani wykonawcy owym przetargiem mogą składać oferty do 13 października br.
Prace zgodnie z terminarzem będą obejmować rozbiórkę istniejącego obiektu oraz budowę nowego mostu granicznego przez potok Jeleśnia pomiędzy Chyżnem, a Trsteną na Słowacji.
– Zaplanowano także przebudowę dojazdów do obiektu, które znajdują się w bezpośrednim jego sąsiedztwie, budowę kanalizacji deszczowej wraz urządzeniami podczyszczającymi oraz budowę kanału technologicznego. Aby poprawić bezpieczeństwo zostanie wykonany dodatkowy chodnik oraz bariery ochronne.
Warto przypomnieć, że 21 czerwca br została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę w Polsce, a 2 września – wydano słowackie pozwolenie na budowę, z kolei dziś wszczęto postępowanie przetargowe.