Pociągi na trasie Kraków – Zakopane są już na powrót obecne od 22 grudnia. Jest też więcej stacji i przystanków, a są m.in. w Poroninie, Skawie Środkowej, Bystrej Podhalańskiej. Kolejne odcinki z nowymi torami to też Skawina – Sucha Beskidzka, Osielec – Skawa oraz Raba Wyżna – Nowy Targ.
Na trasę Kraków – Zakopane, od 22 grudnia wróciły bezpośrednie połączenia kolejowe. Na święta i ferie zimowe w rozkładzie przewidziano 14 relacji dalekobieżnych, m.in. z Gdyni, Gdańska, Szczecina i z Warszawy. Będą 32 połączenia regionalne, m.in. z Krakowa, Suchej Beskidzkiej, Chabówki i Nowego Targu.
Modernizacja jednotorowej „zakopianki” prowadzona jest etapami, aby zapewnić dojazdy koleją na Podhale w sezonie letnim i zimowym. Od marca będą następne prace, zwiększające jakość podróży pociągiem do Zakopanego.
Lepszy komfort i dostępność na 20 stacjach i przystankach
W grudniu, lepiej przygotowana dla podróżnych będzie stacja Poronin oraz przystanki Skawa Środkowa i Bystra Podhalańska. Nowe, wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Zamontowano nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne. Z myślą o osobach niedowidzących przygotowano system ścieżek dotykowych.
Podróżni skorzystają także z efektów wcześniejszych prac. Dostępniejsze są stacje i przystanki: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Sucha Beskidzka, Jordanów, Raba Wyżna, Sieniawa, Pyzówka, Lasek, Nowy Targ. Perony są oświetlone oraz wyposażone w wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. Modernizacja zapewniła dogodny dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Sprawność i bezpieczeństwo kolejowej zakopianki
Na kolejowej zakopiance prace obejmują tory wraz z siecią trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne. Zwiększa się sprawność ruchu kolejowego i bezpieczeństwo podróżnych.
Od grudniowego rozkładu jazdy pociągi jadą nowym torem między Skawiną a Suchą Beskidzką, przez stację Sucha Beskidzka oraz zmodernizowanym odcinkiem Osielec – Skawa i Raba Wyżna – Nowy Targ.
86 zmodernizowanych przejazdów zwiększa poziom bezpieczeństwa na kolei i drogach. Sygnalizatory i nowe zabezpieczenia dodatkowo ostrzegają kierowców i pieszych. Nowa nawierzchnia jezdni ułatwia ruch drogowy.
Krótsze i wygodniejsze podróże
Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do 2023 r. W efekcie skróci się czas podróży z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin. Ważnym efektem inwestycji jest łatwiejszy dostęp do kolei, komfortowe stacje i przystanki.
Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., współfinansowane są ze środków unijnych z POIiŚ.